جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد مراسم گرامیداشت مقام «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در مشهد برگزار شد (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

یاد خوش آقای رئوفی | مروری بر نیم قرن تلاش مرحوم اسماعیل داورفر در سینما و تلویزیون

  • کد خبر: ۲۲۰۶۵۰
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
یاد خوش آقای رئوفی | مروری بر نیم قرن تلاش مرحوم اسماعیل داورفر در سینما و تلویزیون
پس از سال‌ها همچنان تصویر مهربان آقای رئوفی را پشت میز آژانس پرخاطره دوستی به یاد می‌آوریم، در کنار فردوس کاویانی و حسین پناهی و پژمان بازغی.

به گزارش شهرآرانیوز، سال ۱۳۲۲، اسماعیل داورفر یک دانش آموز یازده ساله بود که پیش خودش می‌دانست دلش می‌خواهد برای آدم‌ها نقش بازی کند. ادای هنرپیشه‌ها را درمی آورد و از هر فرصتی برای بروز استعداد بازیگری اش استفاده می‌کرد. پدرش، اما از آن نظامی‌های قانونمند و سخت گیری بود که اعتقاد داشت این کار‌ها (بازیگری) مطرب بازی است و آینده او، با تحصیلات در رشته مهندسی یا فعالیت در حوزه نظامی تضمین می‌شود. ولی او خیلی زود با اجرای نمایش تاریخی «هارون الرشید» برای اولیای دبستان نظامی نوبنیاد در چهارراه نظام آباد، به کوچک و بزرگ اطرافش ثابت کرد بازیگری مثل خون در رگ هایش جریان یافته است.

به این ترتیب نمایشی که بنا بود دو شب اجرا شود، با بلیت فروشی و نمایش برای عموم تا چهار شب ادامه پیدا کرد. دست آخر هم پدرش در نهایت سخت گیری او را به هنرستان صنعتی فرستاد. بی رغبتی به دروس فنی و سروکله زدن با معلمان آلمانی در نهایت او را از مدرسه فراری داد و بعدتر با پادرمیانی مادرش در دبیرستان پیرنیا ثبت نام کرد. 

حالا یک نوجوان کلاس نهمی بود و روز‌ها به مدرسه می‌رفت و بعد از آن تا دیروقت دور از چشم پدر در هنرستان هنرپیشگی وقت می‌گذراند. اشتیاق به عالم بازیگری حالا دیگر جوری با اسماعیل عجین شده بود که هیچ چیز نمی‌توانست سد ادامه راه او شود. به طوری که در ادامه، دیپلم خود را از هنرستان هنرپیشگی گرفت و شانه به شانه بازیگرانی، چون عزت ا... انتظامی و علی نصیریان قدم به عرصه بی نهایت هنر بازیگری گذاشت. 

پس از آن با مدرک لیسانس از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و به آمریکا سفر کرد و مدتی بعد با دیپلم تئاتر کالیفرنیا به ایران برگشت در حالی که چندی نیز در مدرسه الیزابت هالووی مشغول به کسب دانش و تجربه بود. فعالیت‌های نمایشی او به شکـــــــل جــــــــــدی از ســــــــــال ۱۳۳۵ آغاز شد و چهارسال بعد، پس از تجربه‌های متمادی بر صحنه نمایش، با تله تئاتر «ویلای یوکا» به کارگردانی عباس جوانمرد به قاب تلویزیون کشیده شد و پس از این آغاز، تا سال ۱۳۴۹ که با فیلم «آقای هالو» بر پرده سینما‌ها ظاهر شد در شش تله تئاتر دیگر به ایفای نقش پرداخت. 

ماحصل سال‌ها ممارست در بازیگری، سرانجام با بازی در مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» با نقش حاج محمدرضا کازرونی به ثمر نشست و پس از آن با حضور در سریال موفق «سلطان صاحبقران» به کارگردانی علی حاتمی به چهره‌ای آشنا در میان بازیگران تلویزیونی بدل شد. اما سال ۱۳۵۴ با پذیرش پیشنهاد بازی در مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون»، بیش از پیش در میان بازیگران تازه نفس دهه ۵۰ به چشم آمد.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نیز با دو مجموعه «مثل آباد» به کارگردانی مسعود فروتن (۱۳۶۰) و «باز مدرسه ام دیر شد» ساخته حسین افصحی (۱۳۶۳) و «خیالاتی» (معروف به آقای دلار) کاری از مجید بهشتی (۱۳۶۸)، به یکی از چهره‌های محبوب تلویزیونی تبدیل شد. او که از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ در بیش از ۱۶ مجموعه تلویزیونی و ۱۴ اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته بود، سرانجام در سال ۱۳۷۵ با حضور در سریال محبوب و پرطرف دار «آژانس دوستی»، 

یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های زندگی هنری خود را ایفا کرد به طوری که پس از سال‌ها همچنان تصویر مهربان آقای رئوفی را پشت میز آژانس پرخاطره دوستی به یاد می‌آوریم، در کنار فردوس کاویانی و حسین پناهی و پژمان بازغی.... پس از این مجموعه بود که دیگر اسماعیل داورفر به سینما رجعت نکرد و تا سال ۱۳۸۶ با هفت مجموعه تلویزیونی دیگر به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد تا اینکه رفته رفته از جمع هنرمندان رشته بازیگری فاصله گرفت و با مرور سال‌های جوانی و درخشیدن بر صحنه نمایش، از پذیرش نقش‌های متفرقه دوری کرد و در نهایت سال ۱۳۸۷ پس از تحمل یک دوره بیماری، بر اثر ایست قلبی در سن هفتادوپنج سالگی درگذشت.

قصه‌های شیرین یک آژانس پرخاطره

سال ۱۳۷۸ سریالی از شبکه یک سیما پخش می‌شد که در قالب شصت قسمت، به یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین تولیدات تلویزیونی در دهه ۷۰ و سال‌های پس از آن تبدیل شد. این مجموعه که به کارگردانی گروهی مشتمل بر احمد رمضان زاده، محرم زینال زاده، حمیدرضا صلاحمند، مجید جعفری شیرازی، فرامرز قریبیان، کاوه دژکام و اکبر منصور فلاح ساخته شد، داستان یک آژانس مسافری و قصه رانندگان آن در هر قسمت بود. 

پرداختن به مسائل انسانی و موضوعات روز جامعه با روایت شیرین و دوست داشتنی موجب شد تا این اثر جایگاه ویژه‌ای در میان عموم مردم دست و پا کند. اسماعیل داورفر در نقش آقای رئوفی یکی از بازیگران اصلی این اثر بود که پس از آن در یاد و خاطر مخاطبانش، ماندگار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->